De podcast is terug! Na jaren van relatieve afwezigheid, is de opgenomen radioshow weer herontdekt. Niet zo vreemd natuurlijk, in een tijd waarin on demand steeds normaler wordt.

Qua onderwerpen is de keuze tegenwoordig nogal overweldigend. Van tuinieren tot extreme sporten, van opvoeden tot wijn drinken, en van nieuws tot technologie. En als je denkt dat dat te breed is, dat zijn er nog de niche-podcasts. Zo heb ik in de aanloop naar de koninklijke bruiloft van prins Harry en Meghan Markle alle afleveringen van de podcast When Meghan Met Harry verslonden. Ja echt, een (fan)podcast (23 afleveringen!) helemaal gewijd aan de koninklijke bruiloft. En dit was niet eens de enige die gemaakt werd over het onderwerp. Geen. Grap.

Qua onderwerpen is de keuze nogal overweldigend

Mocht je nou meer willen weten over de journalistiek en (nieuws)media anno 2018, dan heb ik een mooi lijstje voor je. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd te omschrijven wat je kunt verwachten, maar dat wisselt soms ook erg per aflevering. Grofweg is er wel een lijn te ontdekken per productie. Zo zit de een meer op analyse van de actuele nieuwsverhalen, klinkt de ander bijna als een spannende film en focust weer een volgende podcast vooral op de toekomst van de media. Kortom, genoeg te kiezen!

1. On the media

15 – 50 min

Eén van de bekendste podcasts over de media is On the Media. Een Amerikaanse productie waarin presentatoren Brooke Gladstone en Bob Garfield nieuwsmedia onder de loep nemen. Het gaat in deze podcast vooral over hoe de media verslag doen (of hebben gedaan) van grote nieuwsverhalen. Was het volledig? Was het objectief? Was het correct? Daarnaast geven ze context en verdieping bij het nieuws. Soms in de vorm van een gesprek met een journalist, soms met een reportage van eigen mensen op locatie.

2. The Tip Off

20 – 30 min

Zware onderzoeksjournalistiek op een spannende, meeslepende manier gebracht. Onderzoeksjournalisten reconstrueren de totstandkoming van hun scoop. Samen met presentator Maeve McLenaghan nemen ze je mee terug in de tijd. Ze vertellen je tot in de kleinste details waar ze het verhaal op het spoor kwamen, hoe ze onderzoek deden, wie ze spraken, welke twijfels en vragen ze hadden, welke keuzes ze maakten en hoe het uiteindelijk tot publicatie kwam. Het luistert als een hoorspel, soms zelfs als een regelrechte thriller.

3. Een Podcast over Media

60 min

Een Nederlandse productie van Alexander Klöpping (mede-oprichter en CEO van Blendle) en Ernst-Jan Pfauth (mede-oprichter en uitgever van De Correspondent). Ze kennen de (nieuwe) mediawereld goed en hebben daar ook hun eigen ideeën over. Of zoals ze zelf zeggen: Elke maand komen we bij elkaar, gewapend met een lijstje onderwerpen die niet onbesproken kunnen blijven. Dat kan variëren van Snapchat-zonnebrillen tot politieke campagnes op Facebook. We praten een uur. Onze producer Botte Jellema legt alles vakkundig vast. Er is een jingle. Je merkt het al: benen op tafel, biertje erbij, dat idee. Voor de een misschien te rommelig, voor de ander juist hartstikke gezellig.

4. Longform podcast

60+ min

Een podcast waarin elke week een non-fictie schrijver vertelt over zijn of haar werk. Afwisselend gaan presentatoren Aaron Lammer, Max Linsky en Evan Ratliff in gesprek met de grote namen uit onder meer de journalistiek, (nieuwe) media, kunsten, tech-wereld, non-fictie literatuur en sport. Het gaat over hun carrière, scoops, blunders en wat er verder nog ter tafel komt. Luchtig en toegankelijk. Je zou haast vergeten wat voor grootheden deze mensen zijn in hun veld.

5. The Kicker

20 – 40 min

Een podcast van de Columbia Journalism Review (CJR), van de Universiteit van Columbia, gepresenteerd door mediajournalisten Meg Dalton en Pete Vernon. The Kicker geeft vooral duiding en context bij de actuele verhalen óver de media, in de media. Bijvoorbeeld de verhoren van Facebook-baas Zuckerberg in het Amerikaanse Congres. Het gaat ook over de discussies die op dit moment worden gevoerd en het vak van de journalist raken, zoals de relatie tussen sociale mediaplatforms en traditionele journalistieke organisaties, of het belang van lokale nieuwsvoorziening. Vooral op de VS gericht. Hun missie: “to encourage excellence in journalism in the service of a free society.”

6. De Radio Podcast

60+ min

De tweede Nederlandse naam in dit lijstje. Lange tijd stond De Radio Podcast niet op mijn radar. Misschien was dat omdat er maar eens per maand (of soms zelfs nog minder vaak) een nieuwe aflevering verschijnt. Die moet je dan maar net toevallig tegenkomen. Radiocoach Pierre Papa begint de show met wat nieuwtjes. Presentator Herbert Codée praat vervolgens met mensen uit de radiowereld over verschillende facetten van het radiovak (van radioreclame tot radionieuws) en de toekomst van radio (digitaal luisteren, podcasts, verdienmodellen). Er zijn inmiddels 12 afleveringen gemaakt en die smaken naar meer. Onderhoudend en informatief voor wie de radiowereld beter wil leren kennen.

7. The Media Show

30 – 40 min

The Media Show is de registratie van het gelijknamige BBC Radio 4-programma, dat iedere woensdag wordt uitgezonden en wordt gepresenteerd door Amol Rajan. De onderwerpen zijn divers. Van oorlogsverslaggeving tot reality-tv, en van sport tot ‘hoe word je een goede verslaggever?’ Kan soms erg georiënteerd (en kritisch) zijn op de Britse media – en de BBC in het bijzonder. Dat is op zich best interessant, aangezien dit dus een BBC-productie is. De podcast heeft redelijk wat aandacht voor de zakelijke kant van de media, waarbij bijvoorbeeld ook de CEO van The New York Times en Bloomberg Media aanschuiven. Over het algemeen meer media dan journalistiek.


gestopt: The Turnaround with Jesse Thorn

60+ min

Productie van de CJR, waarin presentator Jesse Thorn bekende journalisten, schrijvers en programmamakers interviewde over hun carrière en werk. Zo sprak hij onder andere met Larry King en Louis Theroux. De laatste aflevering is van januari 2018, maar de serie (16 afleveringen) is zeer de moeite waard om terug te luisteren.

gestopt: The Pub

20-60+ min

Een Amerikaanse podcast over publieke media. Sommige zaken zijn net wat minder relevant voor ons in Nederland. Maar veel afleveringen bevatten een schat aan informatie. Van ‘hoe neem je een show over van iemand anders?’ tot ‘welke rol speelt fact-checking anno 2018?’, en van ‘wat is de waarde van kinderprogramma’s voor publieke omroepen’ tot ‘hoe leid je een nieuwsvloer?’ Werd in eerste instantie gepresenteerd door journalist Adam Ragusea en later door journalist en komiek Annie Russell. Er zijn 113 afleveringen gemaakt, de laatste dateert van vorige maand (juli 2018).

Dat waren ze! Heb je zelf nog iets aan deze lijst toe te voegen? Stuur me een berichtje. Ik ben benieuwd!

Delen kan via de social-icoontjes hieronder. En wil je op de hoogte blijven van alles wat er op mijn blog verschijnt? Abonneer je dan op de nieuwsbrief!

Laat een reactie achter